İran’ın İsrail’e yönelik saldırısı sonrası havayolu şirketleri, bir dizi önlem aldı ve çok sayıda uçağı öbür tarafa çevirdi.
Bu nedenle on binlerce havayolu yolcusu, hiç beklemedikleri bir yerde uyandı.
Avrupa ve Kuzey Amerika’dan Körfez ve Güney Asya’ya olağan uçuş rotası, Türkiye’nin güneydoğusuna uçmak ve akabinde İran ya da Irak üzerinden güneydoğuya yönelmek halinde gerçekleşiyor.
Lakin İran’dan İsrail’e, Irak üzerinden füzeler atılınca, her iki ülkenin hava alanı da kapatıldı. En uç reaksiyon ise Air France’ın AF218 sefer sayılı Paris-Mumbai uçağında yaşandı; yolcular sekiz saat boyunca hiçbir yere gidemedi.
Airbus A350 uçağı, Paris Charles de Gaulle havaalanından dört saat geç kalktı. Uçak, Irak’a ulaştığında ülkenin hava alanı ansızın kapandı. Uçak geri döndü ve karşıt rüzgarlarla uğraş ederek orjinal kalkış saatinden tam 12 saat sonra Paris’e geri döndü.
MISIR ÜZERİNDEN YÖNLENDİRİLDİ
Üsse dönmeyen uçuşlar ortasında, hava trafiği Mısır üzerinden güneye yönlendirildi ve bunlar Suudi Arabistan’ın merkezi üzerinden uçtu. Daha uzun rotalar, halihazırda gökyüzünde bulunan birçok uçağın yakıt ikmali yapması gerektiği manasına geliyordu.
Sonuç olarak, birçok uçak varış noktalarına iki ya da üç saat geç ulaştı, uçuş irtibatları bozuldu.
Emirates ve Qatar Airways, bu durumdan etkilenen en önemli havayolları olurken, Batı Avrupa’dan gelen birçok gece uçuşu da yönlendirildi. Her iki havayolu da süratli ilişkilere güveniyor ve gelen yolcuların çoğunluğu giden uçuşlara aktarma yapıyor.
“LÜTFEN YARDIM GÖNDERİN”
İngiliz The Sun gazetesinin seyahat editör yardımcısı Kara Godfrey, Perth’e uçmak için Dubai’de aktarma yapmayı umuyordu. Godfrey, X’te şu paylaşımda bulundu: “Şu anda yurtdışında mahsur kaldık – Dubai’ye giden Emirates uçağı, hava alanının kapanması nedeniyle Viyana’ya yönlendirildi, yani ilişkimizi kaçırdık. En erken uçuş? Ayın 7’si. Lütfen yardım gönderin.”
British Airways’in (BA), Londra Heathrow’dan Dubai’ye giden BA107 sefer sayılı uçağı Irak-Türkiye sonunun çabucak kuzeyinde geri döndü ve Kıbrıs’ta Larnaka’ya yönlendirildi. BA’nın Sidney ve Singapur’dan Heathrow’a giden ve en uzun aktarmasız rotalarından biri olan uçağı, Londra’ya devam etmeden evvel yakıt ikmali için Dubai’ye indi ve iki saat gecikmeli olarak Londra’ya ulaştı.
British Airways sözcüsü bahisle ilgili olarak şunları söyledi: “Emniyet ve güvenlik her vakit en yüksek önceliğimizdir ve operasyonlarımızı daima olarak pahalandırıyor ve buna nazaran ayarlıyoruz.”
Heathrow’dan kalkan bir Etihad uçağı Abu Dabi’ye giderken Riyad’a yönlendirildi ve dört saat gecikmeli olarak varabildi. Wizz Air de BAE’nin başşehrine bir dizi sefer düzenledi.
NAKİT TAZMİNAT ALAMIYORLAR
Havayolu yolcu hakları kuralları uyarınca, İngiltere yahut Avrupa Birliği’nde başlayan uçuşlarda seyahat eden yolcular, mümkün olan en kısa müddette son varış noktalarına uçurulma ve uçabilene kadar uygun halde otel ve yemek sağlanma hakkına sahip.
Lakin sebep, havayolu şirketlerinin denetimi dışında olduğu için nakit tazminat alamıyorlar.